קומדונים – איך הם נוצרים וכיצד מטפלים בהם?

נושא הקומדונים, או ה"שחורים" בעור הפנים גורם לרבים מאיתנו תסכול, בגלל המראה הלא-אסתטי שלהם. הם מופיעים בעיקר בגיל ההתבגרות ובעיקר בעור השמן, מצטברים באזור האף, הלחיים והמצח. רבים מאיתנו מנסים "ללחוץ חזק" ולהוציא אותם, אבל הפעולה איננה מומלצת כלל. הוצאת קומדונים היא פעולה שיש לעשות בצורה נכונה ומי שלמדה לבצע אותה היא הקוסמטיקאית המוסמכת. ניקוז לא נכון עלול להותיר אותנו עם הקומדונים שלא הצלחנו לחלץ, ואף עם צלקות בעור.

 

אז מה כן ניתן לעשות?

כדי לענות על כך ולתת לכם כלים להתמודד עם המצב, צריך להבין קצת לעומק מה קורה לנו בעור, מתחת לקומדון.

בעורנו ישנן בלוטות סבום, המפרישות באופן קבוע שומן אל פני שטח העור. השומן מבצע מעין "סיכה", משמן את העור ומכיל גם חומרים המגנים עליו מפלישת חיידקים וגורמים מזיקים. בלוטת הסבום הזאת נמצאת בצמוד לזקיק שערה.

בגיל ההתבגרות, בהשפעת הורמוני המין, מופרשת כמות גדולה יותר של חלב (שומן, או סבום) מהבלוטה. אגב, גם במצבי מתח מופרש יותר חלב. האם הפרשה מוגברת של חלב מספיקה כדי שייווצרו בעור קומדונים? מסתבר שלא. תופעה נוספת שקורית בעיקר בגיל ההתבגרות, אולם לא רק בתקופה זאת, היא התקרנות לא תקינה של תאי העור. כלומר, חלוקות רבות מהרגיל של תאי העור, כאשר תאים מתים נוטים להצר ואף לחסום את פתח הזקיק עד שהוא נסתם והסבום איננו מתנקז החוצה.  בעלי עור שמן ללא בעיית התקרנות תאים, לא יסבלו מקומדונים. במקביל, לא תמיד הסובלים מקומדונים הנם בעלי עור שמן. המרכיב החשוב הוא נושא התקרנות העור או ההנשלה התקינה של תאי עור מתים. יש לציין כי, מסיבה לא ידועה, הצורה של בלוטת החלב לעתים מתעוותת בגיל ההתבגרות, ומקשה גם היא על ניקוז יעיל החוצה.

בכל מקרה, בעיית הקומדוניקה נוגעת להתנקזות הסבום החוצה מתוך הזקיק. ומכן נובעים גם הגישה הנכונה לטיפול בה.

מדוע הקומדון שחור?  החלק של החלב שנמצא ממש בסמוך לפתח – מתחמצן במגע עם האוויר והופך שחור. כאשר החלב הזה איננו חשוף לאוויר אלא מכוסה במעטה דק של תאי עור, הוא לא מתחמצן ונשאר לבן. אלה יקראו "ראשים לבנים".

כיצד נטפל בקומדונים?

כעת כאשר אנחנו יודעים את הגורמים להתפתחות הקומדון, נוכל להבין טוב יותר את דרך הפעולה של התכשירים לטיפול בקומדונים. לפני שנדבר עליהם, חשוב להדגיש:

 

1 . אין קרם ש"מסיר" קומדונים. קומדון קיים יש להוציא, או לנקז. רצוי שלא תוציאו אותם בכוחות עצמכם אלא תיתנו לאיש מקצוע (קוסמטיקאי/ת) לבצע זאת.

2 . מה שיתרמו לך תכשירים טיפוליים לקומדונים, הם למעשה שתי תרומות חשובות. הראשונה, הפחתה של ההיווצרות של קומדונים עתידיים. השנייה – הטיפול, בקליניקה של הקוסמטיקאית, לניקוז הקומדונים יהיה הרבה פחות כואב או מציק.

כיצד עובדים תכשירים לטיפול בקומדונים?

א. הם מקלפים ומסירים את תאי העור המתים שחוסמים את פתח הנקבוביות, ובכך מתאפשר ניקוז יעיל של החלב.

ב. חלקם משפיעים על צורתה התקינה של תעלת הניקוז של החלב.

כדי לקלף תאי עור מתים, המרכיב החשוב ביותר הוא חומצות אלפא ובתא הידרוקסי. הן מאפשרות לתאי עור מתים לנשור מפני שטח העור ומאזור קיר הנקבובית. כדי לקבל פעולה יעילה, יש להשתמש בריכוז שמתחיל מ-10% (חומצה גליקולית או חומצה לקטית). בחלק גדול של המקרים ריכוז של 10% לא  יספיק, בפרט בעור העבה עם קומדונים רחבים או עמוקים. ריכוז של מעל 10% ייתן תוצאה יפה ומהירה יותר ויעזור למרקם עור חלק יותר. תכשירים כאלה, בריכוז הפעיל, ניתן להשיג במכוני הקוסמטיקה.

השימוש בתכשיר כזה מחייב התאמה אישית לגוון העור, למצב הקומדונים ולשגרת החיים ורמת החשיפה לשמש.

הוא יימרח בשעות הערב בלבד ובשעות היום יש להימנע מחשיפות ממושכות לשמש (ים, בריכה ונופש).

המלצות

א החליפו את הסבון הרגיל באל-סבון, רצוי עם PH חומצי. סבון רגיל הינו בעל PH גבוה ובסיסי, מה שיכול לגרות את העור. גירוי עלול לגרום לתאים להפוך קשקשיים, לגרום השלה מוקדמת שלהם והצטברות בנקבובית. בנוסף ישנו סיכון של הגברת הפרשת סבום. אל-סבון מכיל רק כ-10% סבון, הוא איננו מגרה ואיננו בסיסי.

ב. הימנעו משימוש בסבון מוצק. מרכיבים שיש בסבון המוצק עלולים לסתום נקבוביות.

ג. אל תנסו לנקז את הקומדונים בעצמכם. זה עלול לגרום לצלקות.

ד. אל תזניחו מצב של קומדונים. טפלו בו בזמן, ולא רק כדי להיראות יפים יותר. קומדונים שנשארו זמן מספיק בעור ולא טופלו, פוגעים במרקם העור.

דילוג לתוכן